środa, 24 czerwca 2015

Dżem truskawkowy bez żeli i fiksów.

Tak i nadeszła ta chwila, smutna chwila czyli powoli żegnamy sezon truskawkowy. Truskawki często w tym miesiącu gościły na moim stole i to w różnej postaci. Ostatnie myślę już zagospodarowanie owocu znalazłam w moim ulubionym dżemie truskawkowym. Cały zapas z zeszłego roku już się skończył więc w tym roku narobiłam dżemiku z 8 kg. truskawek. Nie dodałam do niego żel fixu ani cukru żelującego, dlatego zrobienie go zajęło mi trochę czasu ale warto było. Naturalny, obłędny smak (już jeden słoik otworzyłam). Zapraszam...  
Skala smaku 10/10 - ja na 1kg. truskawek dodaję 200 g. cukru, oczywiście można dosłodzić w zależności od smaku truskawki. Czasem wsypuję jeszcze kilka łyżek po pierwszym zagotowaniu.
Przepis z 3 kg. truskawek
Składniki:
3 kg. truskawek
600 g. cukru zwykłego
1 laska wanilii
1 cytryna

Truskawki umyć przynajmniej trzykrotnie i usunąć szypułki, następnie pokrychać krychaczką do ziemniaków ( ja nie lubię dużych kawałków w dżemie). Przerzucić całość na sitko i zasypać cukrem. Odstawić na ok. 3 godziny mieszając co jakiś czas. W ten sposób wytworzy się samoczynnie sok, który dosładzamy ok. 3 łyżkami cukru - lub więcej. Przełożyć odsączone truskawki do garnka i na wolnym ogniu - ma się tylko pyrkotać- gotować ok. 2 godziny, oczywiście mieszamy dobrze od spodu żeby się nie przypalił. W między czasie dodać laskę wanilii. Pod koniec spróbować czy jest dostatecznie słodki jeśli nie dosłodzić teraz.  Po podanym czasie odstawić na całą noc w chłodne miejsce. Na dzień następny ponownie gotować w ten sam sposób ok. 1 godzine. Dodać w między czasie sok z 1 cytryny. Dżem ładnie już w naturalny sposób się zagęści. Wyłączyć, gorący przekładać do słoików- ja użyłam 330 ml. takich od ketchupu ( z 3 kg. wyszło 5 słoików). Dokładnie zakręcić i wstawić do piekarnika na 30 min. 130 st. Po pasteryzacji odczekać 10 min. przy otwartych drzwiach piekarnika - słoiki powinny się zamknąć ostatecznie-następnie wyjąć i odstawić słoiki do góry dnem na kilka godzin. Sok z truskawek również przelać do słoików i zrobić to samo j.w.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz