sobota, 18 kwietnia 2015

Tort bezowy z powidłami i nutką cynamonu

Kiedyś pisałam, że nie przepadałam za robieniem tortów teraz jednak bardzo to polubiłam  i co jakaś okazja czy impreza Beti robi torta :). W związku z tym, że białek cały czas mi przybywa z przeróżnych wypieków, a zamrażarka wypełnia się słoikami z białkami przyszedł czas na tort bezowy. Torcik jest pyszniutki, słodziutki i naprawdę łatwo się go robi. Blaty bezowe są lekko ciągnące w środku. Posmak cynamonu wyczuwalny delikatnie więc lepiej z niego nie zrezygnować, a jedynie mniej dodać jeśli ktoś za nim nie przepada. Powidła  dopełniają smak całości. Został zjedzony tak szybko, że był problem nawet z jednym ujęciem.
Skala smaku 10/10  blaty bezowe spokojnie można zrobić nawet dwa czy trzy dni przed wypełnieniem go masą, w suchym miejscu zachowają chrupkość.
Źródło "Moje wypieki"
Składniki na 3 blaty bezowe:
  • 6 dużych białek (1 białko około 40 g) lub 9 mniejszych
  • 300 g drobnego cukru do wypieków
  • 1 łyżka cynamonu ja dałam płaską
  • pół szklanki drobno posiekanych orzechów (dowolnych, ulubionych)
Trzy płaskie blachy wyłożyć papierem do pieczenia lub matą teflonową i odrysować na nim 20 cm okręgi.
W misie miksera umieścić białka. Ubić na sztywno, pod koniec ubijania dodając cukier, łyżka po łyżce (co bardzo ważne - stopniowo) i cały czas ubijając. Dodać przesiany cynamon, dalej ubijając. 
Masę bezową rozdzielić równo pomiędzy trzy okręgi, wyrównać. Wierzch każdej bezy posypać orzechami.
Piec z termoobiegiem (wszystkie blaszki jednocześnie) przez 1 godzinę w temperaturze 140ºC. Blaty bezowe lekko wyrosną, popękają; orzechy na wierzchu się podpieką.
Wystudzić w lekko uchylonym piekarniku (po wystudzeniu najlepiej piekarnik zamknąć i blaty bezowe pozostawić w nim na całą noc). Blaty powinny być chrupiące z zewnątrz i delikatne, miękkie w środku.
/Uwaga: jeśli nie ma możliwości pieczenia wszystkich 3 blaszek razem, należy upiec osobno 3 bezy, masę bezową przygotowując bezpośrednio przed pieczeniem; 1 blat bezowy to 2 białka + 100 g cukru + 1 łyżeczka cynamonu).
Ponadto:
  • 2/3 szklanki powideł śliwkowych
  • 500 ml śmietany kremówki 36%, schłodzonej
  • 250 g. serka mascarpone
  • 1 łyżeczka cukru pudru
  • 3 łyżeczki cynamonu ja dałam płaskie
W misie miksera umieścić śmietanę kremówkę i serek mascarpone. Ubić do otrzymania kremu, pod koniec ubijania dodając cukier puder i cynamon. 
Wykonanie:
Blaty bezowe układać na paterze. Każdy blat (oprócz ostatniego, z wierzchu) smarować powidłami i przekładać kremem śmietankowo - cynamonowym. Schłodzić. Przechowywać w lodówce do 3 dni (ale po przełożeniu najlepiej spożyć jak najszybciej). Kroić ostrym nożem z piłką (niekoniecznie).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz