wtorek, 14 kwietnia 2015

Keks czekoladowy ze śliwką i orzechami

Kiedy robi się zimno na dworze mam ochotę usiąść wtedy z kubkiem gorącej kawy i zjeść coś czekoladowego. Poszukując ciekawych połączeń natrafiłam na keks właśnie z czekoladą,który został połączony ze śliwką mmm pysznie to się czytało a jeszcze pyszniej jadło. Zapraszam...
Skala smaku 10/10 keks jest wilgotny,mocno czekoladowy i wcale nie za słodki. Od siebie mogę dodać, że śliwkę po pokrojeniu w kawałki zalałam likierem amaretto i odstawiłam na 30 min. Keksu już nie polałam czekoladą oszczędzając zwyczajnie sobie kalorii;)
  Źródło "Moje wypieki"
Składniki:
  • 120 g mąki pszennej
  • 2 łyżki kakao
  • 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 125 g masła, w temperaturze pokojowej
  • 2/3 szklanki drobnego cukru do wypieków
  • 3 jajka
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 100 g czekolady gorzkiej (70% kakao), roztopionej w kąpieli wodnej i lekko przestudzonej - ja dodałam mleczną
  • 100 g orzechów włoskich, posiekanych
  • 30 g kandyzowanej skórki pomarańczowej- ja nie dodałam
  • dodatkowo - pół łyżki mąki do obtoczenia bakalii
  • 70 g ulubionej czekolady (użyłam gorzkiej), roztopionej w kąpieli wodnej - do dekoracji wierzchu
 
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Mąkę, kakao, proszek -  przesiać, odłożyć.
Bakalie - śliwkę, orzechy, skórkę pomarańczową wymieszać z pół łyżki mąki, do obtoczenia bakalii.
Masło umieścić w misie miksera i utrzeć razem z cukrem na lekką, puszystą masę. Dodawać jajka, jedno po drugim, miksując po każdym dodaniu, do gładkości. Dodać ekstrakt z wanilii i zmiksować. Dodać roztopioną czekoladę i zmiksować.
Do masy czekoladowo - maślanej dodać mąkę wymieszaną z suchymi składnikami. Wymieszać łyżką lub szpatułką (mieszając w jednym kierunku), do połączenia się składników. Dodać bakalie i wymieszać.
Ciasto przełożyć do formy keksówki (uprzednio wysmarowanej masłem i oprószonej mąką). Ja piekłam w jednorazowej foremce aluminiowej o dolnych wymiarach 7,5 x 17 cm i górnych 12 x 21 cm. Ciasto rośnie niedużo, dlatego jakiej foremki nie użyjecie, surowa masa powinna być nałożona prawie do pełna (nałożyłam prawie na równi z foremką).
Piec około 75 minut w temperaturze 160ºC, po 40 minutach zwiększając temperaturę do 170ºC. Piec do tzw. suchego patyczka. Lekko przestudzić w formie, następnie wyjąć, udekorować wierzch roztopioną czekoladą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz